Nealko víno bojuje o své místo na trhu

Vedle nealko piva se už nějakou dobu na českém trhu objevuje i nealko víno

29.10.13 (Vìk: 4 yrs)

Vedle nealko piva se už nějakou dobu na českém trhu objevuje i nealko víno. Mnozí pravověrní vinaři nad ním ohrnují nos, jiní v něm naopak vidí budoucnost. Prodeje této vinařské speciality však stále rostou a kvalitou už mnohé značky atakují i zavedená vinařství. Nealko vína ohodnotil pro iDNES.cz profesionální sommeliér i čtenářka.

Někdo musí usednout za volant, někdo zase bere léky, nebo mu prostě alkohol nedělá dobře. Odalkoholizovaná vína se snaží prosadit na českém trhu sice už léta, ve vinárnách byste je však hledali marně. Těhotné matky či abstinenti jsou odkázáni na specializované obchody či hypermarkety. Oproti nealko pivu může ledaskoho odradit i cena.

"Naše dealkoholizované víno se prodává na českém a slovenském trhu od prosince 2003, tento rok slavíme desáté výročí distribuce," říká Paul Kučera z firmy EC Trade, která do Česka dováží výrobky německého vinařství Carl Jung. Tato značka je v tuzemsku průkopníkem a je jednoznačně nejrozšířenější, jako jedinou ji totiž nabízí i řetězec Tesco či Makro.

"Jedná se o segment, jehož popularita se zvyšuje. Tato vína oceňují dospělí, kteří z nějakého důvodu nemohou konzumovat alkohol, například těhotné či kojící maminky nebo lidé na oslavě, kteří přijeli autem a budou ještě řídit," říká mluvčí Teska Jiří Mareček.

Naopak další z klíčových řetězců na českém trhu se cestou nealka vydat nehodlá. "Nealkoholická vína nenabízíme a o jejich zařazení do stálého sortimentu neuvažujeme,? uvedla mluvčí Lidlu Jitka Vrbová a dodala, že firma raději sází na tématické nabídky francouzských vín.

Zjistit objem prodeje nealko vín je obtížné, firmy si čísla hlídají a bojí se konkurence. "Z počátečních několika palet z období Vánoc 2003 se objem prodeje postupně ke dnešku zvedl o celý řád," naznačuje Kučera.

Jestliže tak firma prodává desítky palet ročně, dostaneme se při počtu 600 lahví na paletu už k relativně zajímavým objemům. Mimo řetězců zkouší firma trochu kuriózně nabízet vína i v prodejnách dětských potřeb, kde se to podle Kučery setkalo s pozitivním ohlasem.

Ceny odpovídají pozdním sběrům

Na českém trhu jsou však k dostání i další značky, zejména německé či španělské. Lidé si je však musí najít ve specializovaných e-shopech. Jednou z hrstky vinoték nabízejících nealko vina je pražský Labyrint.

"Zákazníkům jsme začali nabízet nealko vína právě proto, že se jinde ve vinotékách moc neobjevují. Když se podíváte, kolik je na trhu nealko piva, tak u vína není skoro nic. To je velký hendikep," říká Renata Hejnová, která v prodejně zastupuje majitele Pavla Vargu.

Zájem je podle ní značný, nealko vína v jejich vinotéce nakupují hlavně lidé, kteří berou dlouhodobě léky a třeba při oslavě si chtějí dát víno s ostatními.

"Nakupujeme výhradně z dovozu. Těchto vín je na trhu pomálu, není příliš z čeho vybírat," říká Hejnová. Nové značky začali vyhledávat na popud zákazníků, kteří chtěli vyzkoušet i kvalitnější odrůdy.

Cena láhve odalkoholizovaného vína však může mnohé v konkurenci ostatních nealko nápojů odradit. "Maloobchodní cena u všech produktů je 139 korun s výjimkou vermutu bitter rosso, jehož běžná cena je 129 korun," říká Kučera.

Prodejci však argumentují, že tato vína nelze porovnávat s "limonádami typu rychlé špunty". Je to totiž plnohodnotné víno, ze kterého se pouze odstraní alkohol. "Pokud se pohybujeme v cenách kvalitnějších vín, která nejsou v nabídkách řetězců, tak nealko vína nejsou dražší než alkoholická. Ceny odpovídají pozdním sběrům," říká Hejnová.

Lidé by chtěli nealko zadarmo, Arabové ho dokáží ocenit

Letos spatřilo světlo světa i první nealko víno z Česka. Do technologicky náročné výroby se pustil známý vinař Miloš Michlovský z Rakvic na Břeclavsku. "Prodej se rozjíždí pomaličku, může za to jistě i cena, která je, jaká je," hodnotí pro iDNES.cz první výsledky Michlovský. "Lidé u nás si myslí, že čím je víno dražší, tím by mělo mít více alkoholu. Nealko vína by tak nejspíš měla být zadarmo," říká s úsměvem.

Ti, co jeho růžové vyzkouší, jsou však prý nadšeni, přestože k němu po zkušenosti s dosavadní nabídkou odalkoholizovaných vín na českém trhu přistupují skepticky. Zájem je podle Michlovského zatím vidět hlavně ze zahraničí, a to především z arabského světa. "Kdyby vyšlo jen deset procent toho, o čem teď s nimi jednáme, tak budeme mít plné ruce práce," pochvaluje si.

V Česku dodává hlavně přímo restauracím a hotelům, poptávku řetězců by totiž kvůli komplikované výrobě zatím nedokázal uspokojit. "V první várce jsme vyrobili tři tisíce lahví, v té druhé jich bude 6 600," vypočítává. Zatímco první šarže měla ještě 0,46 procenta alkoholu, ta současná už se dostala na čistou nulu.  

Michlovský si na výrobu pořídil zařízení z Austrálie, stálo ho skoro milion australských dolarů, tedy něco kolem 18 milionů českých korun.

Nealko pivo zatím není soupeřem

Zatímco spotřeba vína se v Česku na úkor piva stále zvyšuje, nealko vína nebudou moci se stále oblíbenějším nealko pivem rovně soupeřit ještě dlouho. Podle sommeliéra Ivo Dvořáka, kterého iDNES.cz požádal o odborné zhodnocení a popis vzorku nealko vín, si dobrá nealko vína najdou zákazníky, ale zřejmě o ně nebude tak masivní zájem jako o nealko piva.

Nealko pivo si totiž v situaci, kdy si běžné pivo dát nemůžou, objedná 55 procent mužů a 27 procent žen. Zbytek sáhne po jiném nealko nápoji, tvrdí průzkum CVVM z roku 2012.  

Není pak divu, že výroba nealko piva loni v Česku dosáhla 524 tisíc hektolitrů. Na přelomu tisíciletí to přitom podle Českého svazu pivovarů a sladoven bylo jen 117 tisíc hektolitrů.

Za malým rozšířením nealkoholických vín však může být možná i jakýsi despekt ze strany pravověrných milovníků vína. "To si rozhodně nemyslím. Právě ve vinotéce by se nealko mělo nabízet vždy jako varianta. V tom je Česko pozadu za našimi sousedy; jinde se nabízí i ve vinárnách jako vcelku běžná věc," podotýká Hejnová.

"Nealkoholické víno bude vždy jen nealkoholickým vínem, které nebude moci konkurovat klasickému vínu," domnívá se však sommeliér Dvořák. "Je to stejné asi jako když vás posadí do superluxusního rychlého auta, nastartují na závodním okruhu, ale projet vás nenechají? Zážitek z klasického vína je komplexnější."

Jedním dechem však dodává, že se to týká porovnávání ve stejné kvalitativní skupině. "Obzvlášť od pana Michlovského bylo toto nealkoholické víno velmi dobře zpracováno a svojí kvalitou převyšovalo některá běžná klasická vína," dodává s uznáním.

Budou však čeští vinaři do budoucna následovat vinaře Michlovského a vrhnou se ve větší míře na technologii odalkoholizování vín? "Vyrobit kvalitní nealkoholické víno je poměrně technologicky náročné, a tak nepředpokládám, že by se dramaticky rozšiřovaly řady vinařů experimentujících s tímto typem vína," uzavírá Dvořák.